Mercedes Benz Automatgirkasse historikk
I 1964-65 kom den første automatiske girkassen fra Mercedes Benz. Den ble kalt GA kasse (Getriebe Automatik), og ble benyttet på alle modeller frem til 1970.
Den er basert på en kombinasjon av clutchpakker og bremsebånd, og er bygd på et væskekoplingprinsipp. Dette er gode og solide girkasser, men de første hadde et problem med lekkasjer fra converteren som til å begynne med var naglet sammen. Disse ble etter hvert sveiset, og da var det problemet ute av verden. Sjalt kvaliteten var ikke altfor god, mest fordi den hydrauliske styringen ikke klarte å mestre dempeprosessen like bra som på senere modeller. I drosjemiljøet ble GA kassen derfor gjerne kalt ”hoggeren”.
Neste generasjon kom i 1981 og fikk betegnelsen 722-3, den kom først på alle S-klasse biler. Deretter fikk 300Turbodiesel 722-3 i 1983. Dette var også året da 722-4 første gangen så dagens lys, i første rekke på alle 190 modeller, og fra 1984 også på alle 123 modeller. Alle 124 modeller med motorstørrelse opp til og med 260E har denne kassen, mens større motorer benyttet 722-3. 722-3 og 722-4 er i praksis like. Forskjellen ligger stort sett i størrelsen på alle komponenter, 722-3 er noe kraftigere hele veien og tåler derfor mer dreiemoment og belastning. Forskjellene fra forrige generasjon er mange, men den kanskje viktigste er vaierstyring av styretrykk.
Styretrykket er det som bl.a. bestemmer giringstidspunktet på kassen i forhold til gasspådrag. En annen stor endring fra 722-1 er at reversen nå får kraft fra en lamellpakke i stedet for bremsebånd. Disse ble produsert helt frem til 1996. På Gelendewagen ble 722-3 benyttet frem til 1998.
I 1992 kom 722-5, Mercedes første femtrinn automatkasse.
Dette var en videreutvikling av 722-3, hvor det i prinsippet var utviklet ett ekstra gir på den allerede eksisterende 722-3. 722-5 ble aldri regnet som noen suksess, da de ikke tålte store belastninger. De ble kun benyttet på 300E, 320E, 300E/24v og 280E. Disse ble bare produsert i fire år.
Så kom revolusjonen. Sent 1996 kom de første bilene med 722-6, den første femtrinns elektronisk styrte automatgearkassen fra Mercedes.
Her er forandringene fra tidligere modeller såpass mange at ikke alle blir nevnt her. Men den elektroniske styringen løste flere problemer MB kassene tidligere slet med, ikke minst vacumstyring. Her er all vacumstyring erstattet med elektronisk avlesning, det samme gjelder styretrykk som tidligere hadde vaier. Her er det nå avlesning på alle hjul, turtall på motor, og motorkraft som er avgjørende. Alle bremsebånd er erstattet med clutchpakker og de har også clutch for lock up i converteren. De mest vanlige svakhetene på disse er el.hydraulisk styreenhet og converter. Dette er de første MB kassene som ble levert uten peilepinne. Er fortsatt i produksjon.
I 2006 kom 722-9 med syvtrinns automatkasse. Alle prinsipper er de samme som på 722-6, med to ekstra lamellpakker og et større planetgear. Hele poenget med syv trinn er at overgangene skal merkes i svært liten grad. Denne kassen blir levert på biler med motor fra 280CDI og større. Kan også fåes med elektronisk sjalter (gearspak). Er fortsatt i produksjon.
Vi bruker det nyeste diagnostiske utstyret for at bilen din blir reparert og vedlikeholdt på riktig måte til rett tid.
Vi er et offentlig godkjent bilverksted for biler opp til 7.5 tonn, og er en del av uavhengige servicefasiliteter med felles mål om å levere bil og motor tjenester i verdensklasse.
- Erfaring siden 1987
- Ledende spesialist innen automatgirkasser
- Gratis diagnostisering ved reparasjon
- Medlem av Mercedes entusiastklubb
- Holder til sentralt i Oslo