Ofte spurte spørsmål (FAQ)
Hvor ofte bør jeg gjøre en oljeskift?
Oljeskift i din Mercedes-Benz på en jevnlig basis vil bevare livet av bilens motor, slik at du får mange år med kjøreglede. Avhengig av hvor langt og hvor ofte du kjører, sjekk oljen regelmessig for å sikre at det ikke er noen lekkasjer i motoren.
Skylling vs Flushing automatkasse (Mbforum)
God morgen til dere alle Mercedes Benz Entusiaster!
For å avklare en del av påstandene som har utløst seg fra MBforum.
For automatservice med Skylling/ Flushing av converter på AUDI S8(Dette er viktig) må man ha en ekstern pumpe for å drive oljen igjenom kassen, converter og oljekjøler. Denne har ikke vi. Vi har på alle andre bilmerker enn Mercedes Benz skiftet kun den oljen som er i bunnpannen, oljefilter og bunnpanne pakning.
Derimot skyller vi alle Mercedes Benz girkasser.
Når det kommer til 722.9 kasser, 7 trinns, så kan jeg fortelle at diagnosen på disse tar vi. Vi skifter styreenheter, koder dem også, og disse koster 20.000.- pluss mva og jobb. Delene innvendig i disse kassene er erfaringsmessig så kostbare at vi har lagt overhaling av disse kasse på is!
- Espen Engø
Skyller dere med rensemiddel, eller bare ny olje?
Dersom kassen har spesielle symptomer fyller vi ett rensemiddel på i forkant av skyllingen så denne får virke lenger en ca 45 minutter i en maskin. Deretter skyller vi den etter ca 10- 14 dager!
Kan jeg levere inn et annet bilmerke enn Mercedes?
Vi har opparbeidet oss en fortjent omdømme som Mercedes Benz spesialister, men det betyr ikke at vi ekskluderer andre bilmerker. Du er velkommen hos oss uansett bilmerke.
Går det utover garantien å bruke ett frittstående verksted?
Fritt verkstedvalg betyr at du har full garanti- og reklamasjonsrett enten du benytter et merkeverksted eller frittstående verksted.
Flushing MB
Vi flusher alle MB kasser uten unntak!
7 og 9 trinn stiller vi diagnose, skifter convertere, elektroplate og komplett elektrohydraulisk styreenhet(ventildisk). Det finnes 4 utgaver av disse, VGS 1-2-3-4. 1 og 2 kan vi programere, de andre får vi hjelp til.
Overhaling av 7 og 9 trinns har vist seg ikke å være kostriktig å overhale her, pga høy delekost. Da har vi formidlet overhalt kasse fra Tyskland eller sendt kundens kasse for overhaling.
Dersom det hersker noen tvil så er det bare å ringe oss. 22 64 24 10
Diagnose,
Reparasjon & Service
Bestill time
Reparasjon & Service
Henvendelser(FAQ)
Fire sylindret to liter biturbo diesel på 180 hk; gått isch 200 000 km; omreg til femseter. - 8 trinns tradisjonell automatkasse, dvs converter med lock up; planetgear og sk mecatronic styringsenhet i bunnen på kassen. - nylig flushet. - problemet er at bilen rister / vibrerer på relativt lave omdr-tall (opp til isch 16-18 00) og og lite pådrag; dvs landeveiskjøring / motorveg; bedre i «sportsprogram», enda noe bedre med manuel gearing. - converter med lock up? Megatronic? Clutcher/ bremser i selve kassen. - «Motor og Gear» i Skien har ikke noe tilbud om sk overhalt enhet, men henviser til dere
Ut fra beskrivelsen du gir, kan vibrasjoner og risting ved lave turtall og lite pådrag i din bil være relatert til flere komponenter, men det mest sannsynlige er:
Converter med lock-up:
Hvis det er problemer med converteren, spesielt i låsefunksjonen (lock-up), kan dette føre til vibrasjoner ved lavere turtall. Lock-up converteren skal koble motoren direkte til girkassen på høyere gir, og hvis den ikke fungerer som den skal, kan det føre til at bilen rister eller føles ujevn.
Mecatronic-enheten:
Dette er styringsenheten i girkassen som kontrollerer skiftemønsteret og hvordan clutcher og bremser aktiveres. Hvis det er en feil med denne enheten, kan det forårsake upresise girskift og føre til vibrasjoner. Du nevner at vibrasjonen er bedre i sportsprogram og ved manuell giring, noe som kan tyde på at styringsenheten eller lock-up-funksjonen ikke fungerer optimalt i de normale kjøreprogrammene.
Clutcher og bremser i girkassen:
Slitte clutcher eller bremsebånd i girkassen kan også føre til vibrasjoner, spesielt under akselerasjon ved lavere turtall. Hvis disse komponentene begynner å bli slitt, kan de føre til upresis drift og risting. At vibrasjonen avtar i sportsprogram og ved manuell giring kan indikere at problemet er relatert til hvordan girkassen håndterer lavt turtall og lock-up-funksjonen. Siden det nylig er gjort en flush, er det mindre sannsynlig at det er oljerelatert, men en mulighet kan være at det var en feilaktig flush eller at det er noe slitasje på innsiden som ikke er løst. Siden "Motor og Gear" ikke har et overhalt system tilgjengelig, kan det være nødvendig å få en grundigere diagnose fra en spesialist på girkasser, eller eventuelt vurdere en overhaling av converteren eller mecatronic-enheten. En god idé er å få en diagnose fra en spesialist som kan teste lock-up converteren og mecatronic-enheten spesifikt under ulike kjøreforhold.
Converter med lock-up:
Hvis det er problemer med converteren, spesielt i låsefunksjonen (lock-up), kan dette føre til vibrasjoner ved lavere turtall. Lock-up converteren skal koble motoren direkte til girkassen på høyere gir, og hvis den ikke fungerer som den skal, kan det føre til at bilen rister eller føles ujevn.
Mecatronic-enheten:
Dette er styringsenheten i girkassen som kontrollerer skiftemønsteret og hvordan clutcher og bremser aktiveres. Hvis det er en feil med denne enheten, kan det forårsake upresise girskift og føre til vibrasjoner. Du nevner at vibrasjonen er bedre i sportsprogram og ved manuell giring, noe som kan tyde på at styringsenheten eller lock-up-funksjonen ikke fungerer optimalt i de normale kjøreprogrammene.
Clutcher og bremser i girkassen:
Slitte clutcher eller bremsebånd i girkassen kan også føre til vibrasjoner, spesielt under akselerasjon ved lavere turtall. Hvis disse komponentene begynner å bli slitt, kan de føre til upresis drift og risting. At vibrasjonen avtar i sportsprogram og ved manuell giring kan indikere at problemet er relatert til hvordan girkassen håndterer lavt turtall og lock-up-funksjonen. Siden det nylig er gjort en flush, er det mindre sannsynlig at det er oljerelatert, men en mulighet kan være at det var en feilaktig flush eller at det er noe slitasje på innsiden som ikke er løst. Siden "Motor og Gear" ikke har et overhalt system tilgjengelig, kan det være nødvendig å få en grundigere diagnose fra en spesialist på girkasser, eller eventuelt vurdere en overhaling av converteren eller mecatronic-enheten. En god idé er å få en diagnose fra en spesialist som kan teste lock-up converteren og mecatronic-enheten spesifikt under ulike kjøreforhold.
Jeg forbereder bilen for salg, og behøver å sjekke;
-EPC lampe lyser av og til. Lurer på om dette er knyttet til behov for bytte av luftfilter eller lignende
- Elektromotor til bakluke er defekt og må byttes. Kan gjerne tenke meg tilbud på dette.
- Hvis mulig kunne jeg tenke meg EU kontroll i sammenheng med sjekk og eventuelt utbedringer.
-EPC lampe lyser av og til. Lurer på om dette er knyttet til behov for bytte av luftfilter eller lignende
- Elektromotor til bakluke er defekt og må byttes. Kan gjerne tenke meg tilbud på dette.
- Hvis mulig kunne jeg tenke meg EU kontroll i sammenheng med sjekk og eventuelt utbedringer.
Vi har mottatt forespørselen din og kan gjerne hjelpe deg med følgende:
EPC-lampen:
Når EPC-lampen lyser av og til, kan det skyldes flere årsaker, inkludert luftfilter eller andre motorrelaterte komponenter. Vi anbefaler å utføre en diagnose for å finne årsaken til feilen.
Bytte av elektromotor til bakluken:
Vi kan gi deg et tilbud på bytte av elektromotor til bakluken. Dette vil inkludere både deler og arbeidstid.
EU-kontroll:
Vi kan også gjennomføre EU-kontroll i sammenheng med diagnose og utbedringer, slik at bilen er klar for salg og oppfyller alle krav.
EPC-lampen:
Når EPC-lampen lyser av og til, kan det skyldes flere årsaker, inkludert luftfilter eller andre motorrelaterte komponenter. Vi anbefaler å utføre en diagnose for å finne årsaken til feilen.
Bytte av elektromotor til bakluken:
Vi kan gi deg et tilbud på bytte av elektromotor til bakluken. Dette vil inkludere både deler og arbeidstid.
EU-kontroll:
Vi kan også gjennomføre EU-kontroll i sammenheng med diagnose og utbedringer, slik at bilen er klar for salg og oppfyller alle krav.
Hei bilen min sluttet plutselig å dra fremover da jeg kjørte på motorveien
Når en bil plutselig slutter å dra fremover, kan det skyldes flere mulige årsaker. Her er noen vanlige grunner:
Feil i drivstoffsystemet:
Problemer med drivstoffpumpe, tilstoppede drivstoffilter eller mangel på drivstoff kan hindre motoren i å motta tilstrekkelig drivstoff.
Girkassefeil:
Automatiske girkasser kan oppleve problemer med girskift eller overoppheting, noe som kan føre til at bilen mister kraft og slutter å dra.
Elektronisk feil:
Moderne biler er avhengige av elektroniske styringssystemer. Hvis det oppstår en feil i en viktig sensor (som gasspjeldsensor eller veivakselgiver), kan dette føre til tap av motorkraft.
Motorfeil:
Slitasje på motorens komponenter, som turbo, tennplugger eller sensorer, kan føre til at motoren ikke fungerer riktig.
Feil med clutch (for manuell girkasse):
Hvis clutchen slites ut, kan den skli, og bilen vil miste fremdrift selv om motoren går som normalt.
Jeg anbefaler en grundig feilsøking på verkstedet for å identifisere den nøyaktige årsaken. Det kan være lurt å få diagnostisert bilen så raskt som mulig for å unngå ytterligere skader.
Feil i drivstoffsystemet:
Problemer med drivstoffpumpe, tilstoppede drivstoffilter eller mangel på drivstoff kan hindre motoren i å motta tilstrekkelig drivstoff.
Girkassefeil:
Automatiske girkasser kan oppleve problemer med girskift eller overoppheting, noe som kan føre til at bilen mister kraft og slutter å dra.
Elektronisk feil:
Moderne biler er avhengige av elektroniske styringssystemer. Hvis det oppstår en feil i en viktig sensor (som gasspjeldsensor eller veivakselgiver), kan dette føre til tap av motorkraft.
Motorfeil:
Slitasje på motorens komponenter, som turbo, tennplugger eller sensorer, kan føre til at motoren ikke fungerer riktig.
Feil med clutch (for manuell girkasse):
Hvis clutchen slites ut, kan den skli, og bilen vil miste fremdrift selv om motoren går som normalt.
Jeg anbefaler en grundig feilsøking på verkstedet for å identifisere den nøyaktige årsaken. Det kan være lurt å få diagnostisert bilen så raskt som mulig for å unngå ytterligere skader.
EU kontroll (PKK)
Hva koster en EU sjekk?
Her på Bergs Automatservice er prisen normalt på 1250kr for EU kontrollen, og 500kr for etterkontroll.
Ønsker du å se hvilke timer som er ledige, kan du booke time online ved å klikke på timebestilling:
time bestilling
time bestilling
Når skal jeg ha EU-kontroll på bilen?
Når kjøretøyet skal inn på kontroll kan du sjekke på Statens vegvesen sine sider:
www.vegvesen.no
Hvor lenge etter EU-kontroll kan man ta etterkontroll?
Etter en EU-kontroll, vil eventuelle feil og mangler som blir oppdaget under kontrollen, bli merket som enten "feil" eller "mangler" på kontrollseddelen. Hvis det blir registrert feil eller mangler under EU-kontrollen, må disse utbedres før kjøretøyet kan godkjennes og få godkjent kontrollseddel.
Hvis kjøretøyet ditt ikke ble godkjent på EU-kontrollen på grunn av en eller flere feil eller mangler, vil du ha en frist på fire uker fra datoen på kontrollseddelen til å få utbedret feilene eller manglene og ta en etterkontroll. Hvis du tar etterkontroll innen denne fristen, vil kontrolløren sjekke at feilene er utbedret og deretter utstede en ny godkjent kontrollseddel.
Hvis du ikke tar etterkontrollen innen fristen på fire uker, vil kjøretøyet bli avregistrert inntil kontrollen er utført og godkjent. Det er derfor viktig å sørge for at eventuelle feil og mangler blir utbedret og at etterkontrollen blir tatt innen fristen på fire uker, for å unngå ulemper og ekstra kostnader.
Periodisk
EU kontroll & Etterkontroll
Bestill EU Kontroll
EU kontroll & Etterkontroll